ثبت شرکت تعاونی
نوشته شده توسط : zohre

ثبت شرکت تعاونی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت تعاونی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

نوع دیگری از  اقسام شرکتهای تجاری که نه سرمایه اعضای شرکت و نه ضمانت شرکاء در آن تأثیر زیادی دارد بلکه تعداد شرکاء و اکثریت آنها مهم می باشد شرکتهای تعاونی نام دارند.

 

در قبال احتیاج های بیشتر شده جامعه ، افراد ضعیف خصوصا کشاورز ها و کارگر ها ، بدون  کمک یکدیگر نمی توانند مشکل های بزرگ را حل نمایند. یک فرد دارای سرمایه  شاید بدون کمک دیگران می تواند نیاز خود را رفع نماید اما بیشتر افرادی که از جنبه پولی ضعیف هستند ، اگر از یکدیگر حمایت نکنند هرگز نمی توانند زندگی درخور توجه ای داشته باشند.

 

شرکتهای تعاونی شرکتهایی هستند که به منظور ارتقاع اوضاع اقتصادی اعضای شرکت ها و تأمین نیاز های آنان تشکیل می شود. بنابراین اگر اوضاع اقتصادی بد و سطح خرج بالا ، بازار کساد ، نیاز زندگی و یا کار پیدا نگردد اشخاصی به منظور بهتر کردن اوضاع اقتصادی خود شرکتی ایجاد می کنند که در نتیجه:

 

    اگر قیمت جنس های گران و اعضای شرکت به دلیل نداشتن پول نتوانند نیاز های سالیانه خود را در یک زمان خریداری نمایند و ناچارند روزمره از دست سوم و چهارم اشیاء مورد نیاز خود را به قیمت بیشتر تهیه نماید ، شرکتهای تعاونی با پول کم که هر شریک پرداخت می نماید و جمع آن مبلغ زیادی می گردد ، اشیاء مورد احتیاج شرکاء را از دست اول خرید می شود و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی کم به اعضای شرکت به فروش می رسد.

    هرگاه کشاورز ها و بزرگان صنایع نتوانند کالا  خود را به دلیل احتیاج به پول در بازار به قیمت مناسب به فروش برساند و ناچار هستند فرآوردهای خود را روزانه به بهای کم و یا با فروش سلف به قیمت بخش به دلال ها و یا سودپرستان واگذار کنند ,با ایجاد شرکتی که آن شرکت کالای آنها را دریک محل جمع نمود و به قدر احتیاج روزانه به آنها وجه پرداخت می نماید.بعد کالای جمع شده را به قیمت مناسب و در بازارهای می فروشد ، وجه آن را پس از کسر سود بسیار کم به اعضای شرکت پرداخت می شود .

    به اشخاصی که درآمد کمی دارند وام های خاصی تعلق نمیگیرد ، و اگر بدهد با شرایط سختی پرداخت می شود. این قبیل شخص ها شرکتی تشکیل می دهند و با پردخت سرمایه کم که  اعتباری به ندازه به دست آورده و هر یک از اعضای شرکت اگر نیازی داشته با سود کمی  از شرکت اخذ وام می کنند. در شرکتهای تعاونی سرمایه و نفوذ اشخاص نقش بسزایی دارد و اعضای شرکت هر قدر سرمایه دارند بیش از یک رأی ندارد و سود هم به نسبت سرمایه تقسیم نمیگردد.

 

 

 

 

 

تاریخ شرکتهای تعاونی در ایران

 

در سال ۱۳۷۰ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد ، ماده اول قانون بالا ، هدف های بخش تعاونی سیستم اقتصادی ایران را برشمرده ودر حقیقت هدف نهائی شرکتهای تعاونی را این اهداف می دانند:

 

    بوجود آوردن شرایط و امکان های کار برای همه به جهت رسیدن به اشتغال .

    قرار دادن امکانات کار در اختیار افرادی که توانایی کار دارند ولی امکانات آن کار ندارند.

    پیشگیری از تمرکز سرمایه در دست افرادی خاص جهت رسیدن به عدالت اجتماعی.

    جلوگیری از اینکه دولت کارفرمای به صرف در جامعه باشد .

    قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع بدست آمده در اختیار نیروی انسانی کار و تشویق برای  بهره برداری مستقیم از حاصل دست رنج خود.

    پیشگیری کردن از انحصار ثروت ، احتکار اجناس ، تورم ، زیان به غیر.

    توسعه و محکم ساختن مشارکت و تعاون عمومی در بین همه مردم.

 

 

 

انواع شرکتهای تعاونی رایج جهت ثبت شرکت تعاونی

 

الف – تعاونی های تولید کننده

 

ب- تعاونی های توزیع کننده

 

تعاونی های تولید کننده

 

تعاونی های تولید شامل تعاونی هایی هستند که در امور مربوط به کشاورزی ،  دامپروری ، پرورش و صید ماهی ها،  معدن ،صنعت  ، عمران  و امثال آنها فعال می باشند.

 

تعاونی های تولید کننده در کلیه اولویت ها و حمایت های مربوط به تعاونی ها در تقدم هستند. در تعاونی های تولید ، عضو باید در تعاونی به کار خاصی مشغول باشد.

 

تعاونی های توزیع کننده

 

تعاونی های توزیع کننده عبارت هستند از تعاونی های نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چارچوب صلاحیت های عمومی و به منظور کم کردن هزینه ها و قیمت ها تأمین می کنند.

 

تعاونی های توزیع کننده مربوط به تأمین کالا و سایر نیازمندی های روستایی ها و عشایر و کارگرها و کارمندان از منظر اخذ سهمیه کالا و حمایت های دولتی و بانکی و دیگر حمایت های مربوط به امور تهیه و توزیع دارای الویت هستند. در تعاونی های توزیع ، احتیاجی به عضویت در تعاونی همراه با اشتغال به کار نمی باشد.

 

عضویت در شرکت های تعاونی ثبت شده

 

عضویت در تعاونی ها مخصوص افراد حقیقی است و اعضاء باید دارای  شرایط زیر باشند:

 

    ملیت ایرانی داشته باشند

    عدم منع قانونی قانونی و ورشکستگی به تقصیر خویش.

    عدم داشتن سوابق ارتشاء ، اختلاس و کلاهبرداری.

     ارئه درخواست کتبی جهت عضویت و تعهد رعایت کردن مقررات اساسنامه تعاونی.

    عدم عضویت در تعاونی های مشابه.

 

عضو ها در کلیه امور تعاونی طبق اساسنامه حق نظارت کردن دارند وتکلیف آنها  نظارت به قوانین در حدود اختیارات خود است .

 

مسئولیت های مالی اعضاء در شرکتهای تعاونی محدود به اندازه سهم آنان است مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری شرط  مقرر گردیده باشد.

 

خروج عضو از تعاونی اختیاری است و نمی توان آن را ممنوع کرد.

اعضاء متخصص تعاونی های تولید حداقل باید ۶ ماه قبل از استعفاء  مراتب را به صورت کتبی به تعاونی ها اطلاع دهند و در صورتی که خارج شدن عضو موجب زیان برای تعاونی باشد ، وی باید آن را جبران نماید.

 

اخراج از عضویت شرکت های تعاونی

 

در موارد زیر عضو از شرکت تعاونی می تواند اخراج می گردد:

 

    از دست دادن هریک از شروطی که برای عضویت قرار داده شده.

    عدم رعایت قوانین اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از ۲ اخطار کتبی توسط هیئت مدیره در مدت پانزده روز کاری از تاریخ اخطار دوم با تصویب مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده.

    انجام عمل هایی که موجب ضرر مادی تعاونی گردد و وی نتواند ظرف مدت یک سال آن را جبران نماید یا اعمالی که به اعتبار تعاونی ضرر وارد کند یا با تعاونی رقابتی ناسالم ایجاد کند.

 

فوت اعضاء در شرکت های تعاونی

 

طبق ماده چهار ده  ، در صورت فوت عضو وراث وی که واجد شرایط و التزام به رعایت مقررات تعاونی دارند ، عضو تعاونی می شوند

 

اگر تعداد وراث بیش از ظرفیت های تعاونی گردد ، یک یا چند نفر به تعدادی که مورد نیاز تعاونی است با توافق سایر وراث ، عضو تعاونی شناخته می گردد.

 

در صورتی که ورثه تقاضا نماید که سهم عضو متوفی از عین اموال تعاونی پرداخت شود و تراضی با صلاح شرکت نباشد چنانچه عین قابل واگذاری بوده و موجب ایجاد خلل و ضرر فاحش به اعضاء تعاونی نشود آن قسمت از به ورثه تقدیم میگردد.





:: بازدید از این مطلب : 683
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: